In een karmozijnrode jurk (de lievelingskleur van de hoofdpersoon Sophie) presenteerde Thera haar deels autobiografische eerste roman. Net als Sophie is Thera een antropologe die haar hart in Zambia verloor. De titel Dwaalgast koos zij uit omdat ze als een van de weinige blanken les geeft op de Universiteit van Lusaka én een korte tijd in Malawi.
Naast de voor mensen die het land ook bezochten herkenbare beschrijvingen van het dagelijkse leven in Zambia, vertelt zij over haar worsteling met de cultuurgebonden verschillen. Zij komt onder invloed van Alick die haar probeert te chanteren en vervolgens meldt dat hij haar zal beheksen.
In eerste instantie heeft ze problemen met haar ogen en lijkt ze op een burn out af te stevenen.
Ze zoekt hulp in het westerse circuit maar uiteindelijk geneest zij pas als zij via Zambiaanse vriendinnen bij een traditionele healer geesten bezwerende rituelen ondergaat. Daarnaast geeft hij haar kruiden om te drinken en te baden mee.
Het hele boek leest als een trein, de verhaallijn als een thriller en de hekserij lijkt veel op de angsten rondom Voodoo van de Surinaamse gemeenschap in Nederland.
Bovendien hebben wij Nederlanders ook heksenvervolgingen gekend dus kunnen we net als Thera maar beter accepteren dat er meer is tussen hemel en aarde dan we kunnen verklaren! Op de achterkant van dit boek staat: Sophie is antropologe en emigreert naar Zambia voor haar droombaan als universitair docent. Ze heeft precies wat ze wil: interessant werk, een groot huis in een mooie omgeving in een land en cultuur waar ze zich thuis voelt. Totdat ze Alick tegenkomt. Ze voelt aan dat hij niet goed voor haar is. Maar heen en weer geslingerd tussen verliefdheid, verlangen naar genegenheid en twijfels, is ze niet in staat los te komen van Alick, die haar bedreigt en chanteert. Door een serie inbraken in haar huis, zonder een spoor van braak, een mysterieuze ziekte, ernstige slechtziendheid en verlies van geld vreest ze gek te worden. Op haar werk lopen de spanningen hoog op. Ze verliest haar baan en haar huis en kan moeilijk weer aan de slag komen. Zonder reden verbreken vrienden hun band met haar, zelfs haar hartsvriendin Tessa keert zich van haar af. Er wordt gesuggereerd dat er hekserij in het spel is. Sophie wuift dit weg, ervan overtuigd dat dit niet bestaat, hoewel de Zambiaanse samenleving hiervan doorspekt is. Alles heeft ze verloren: ze is zichzelf kwijtgeraakt, de hoop en het vertrouwen in een toekomst. Ze geeft zich over aan mysterieuze rituelen. Bestaat hekserij dan toch? Een fascinerend verhaal, dat extra indruk maakt omdat het op ware gebeurtenissen en ervaringen berust. Thera Rasing is cultureel antropoloog, gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze woonde ruim twintig jaar in Zambia, waar ze werkte als universitair docent, onderzoeker en consulent voor diverse internationale ontwikkelingsorganisaties. Eerder publiceerde ze drie wetenschappelijke boeken en veel artikelen in wetenschappelijke tijdschriften. Ook publiceerde ze drie gedichten in de gedichtenbundel Afrika en Afrika, en een column in De Taalzaal columnbundel van Sevenart.
Dwaalgast is haar eerste roman.